LietuviųEnglish (United Kingdom)
Pradinis puslapis Istorijos Straipsniai Mindaugas Peleckis - Kabareto atgimimas: muzika paraleliniam pasauliui
Mindaugas Peleckis - Kabareto atgimimas: muzika paraleliniam pasauliui
Apie bliuzą ir kitą gerą muziką! - Straipsniai
2006-09-29
Kas yra kabaretas, lyg ir daug aiškinti nereikia – visi pamename šlovingąjį Vytauto Kernagio „Kabaretą tarp girnų“. Tačiau pats žodis siekia dar lotynų kalbą – joje camera reiškia „kambarėlis“, vėliau šis žodis keliavo per Prancūziją (camberette), Olandiją (cabret), kol tapo kūnu: 1881 metais Paryžiuje, Montmartre, buvo atidarytas pirmasis cabaret artistique, pavadintas „Juodąja kate“ (Le Chat Noir). Šis kabaretas buvo itin mėgstamas žmonių iš skirtingų pasaulių: menininkų, bankininkų, žurnalistų, aukštuomenės damų, turistų. 1889-aisiais taip pat Paryžiuje pastatytas žymusis kabaretas Mulen Ruže, 2001 metais apdainuotas to paties pavadinimo Holivudo filme. Tuo tarpu, kitaip nei prancūziškasis kabaretas, glaudžiai susijęs su parduodama „meile“, vokiškasis ir olandiškasis nuo pat pradžių buvo labiau politizuoti (prisiminkime kad ir klasika tapusį 1972-ųjų filmą „Kabaretas“ su Liza Minnelli), labiau priminė teatrą. O štai Jungtinėse Valstijose kabaretas visų pirma asocijavosi su džiazu.

Tačiau šiuo atveju mus labiau domina tai, kas vadinama naujuoju, tamsiuoju, mirtino roko arba gotikiniu kabaretu (neo-cabaret, dark cabaret, deathrock cabaret, goth cabaret), kurio atgimimas prasidėjo prieš maždaug tris dešimtmečius. Lietuvoje tokio neturime. O štai pasaulyje kabareto atgimimas siejamas su muzikos atgimimu apskritai: tai alternatyva popmuzikai, tačiau nemaištaujanti kaip rokas (nebėra prieš ką?), o tiesiog suteikianti klausytojui ir žiūrovui katarsį, šoką, kokį suteikia geras spektaklis, miuziklas, opera, operetė ar kitas „rimtojo“ žanro kūrinys. Naujajame kabarete dainų tekstai užima toli gražu ne paskutinę vietą.

Kadangi neo-cabaret atlikėjų spektras labai įvairus (jų nesustatysi į vieną gretą kaip „berniukų“ ir „mergaičių“ grupių, kurios visos atrodo lyg būtų klonuotos), „Bernardinai.lt“ pristato žymiausius atgimusio ir nemažai naujo atradusio stiliaus atstovus.

Kabareto atgimimo istorija ir pačios netikėčiausios sąsajos

Naujasis (tamsusis) kabaretas populiariausias JAV, Jungtinėje Karalystėje, Airijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje. Būdingi jo bruožai – ryškus vyriškas (gali būti ir falcetas) arba moteriškas (gali būti ir altas) vokalas, daug akustinių instrumentų (pvz., akordeonas, pianinas, smuikai, violončelės). Ir, žinoma, šou.Neo-cabaret atstovai mėgsta teatrališkumą, įspūdingas fotosesijas, iš jų interneto svetainių dar daug kam reikėtų pasimokyti.

Trumpai kalbant, visos šios neo-cabaret savybės paskutiniame praėjusio amžiaus dešimtmetyje atgimusį stilių pasaulyje pavertė kultiniu.

Įkvėpimo naujojo kabareto atlikėjai semiasi iš daug ko: pradedant Marlene Dietrich, Aleksandru Vertinskiu, Kurtu Weilliu, Nicku Cave‘u, Nina Hagen, „Roxy Music“, Tomu Waitsu, Marcu Almondu, Diamanda Galas, pankroku, gotikiniu roku, folkloru ir baigiant film noir (nuo Alfredo Hitchcocko iki Davido Lyncho), taip pat burleskos ir vodevilio žanrais.

Bene pirmąja neo-cabaret daina vadinama Vokietijos Marilyn Monroe vadintos Nico (tikr. Christa Päffgen, 1938-1988), mirusios nuo dažno heroino vartojimo, 1973 metų daina „Tu pamiršai atsiliepti“ (You forgot to answer), skirta jos buvusiam meilužiui Jimui Morrisonui. Dainoje Nico pasakoja, kaip bandė prisiskambinti „The Doors“ dainininkui, tačiau šis nekėlė ragelio. Kaip paaiškėjo kiek vėliau, muzikos pasaulio legenda tuo metu jau buvo miręs Paryžiaus viešbutyje.

Vėliau neo-cabaret skilo į kelias atšakas. Viena jų akcentavo seksualumą (pvz., amerikiečių grupė „Salon Betty“, kurios narių nuotraukos puikiai tiktų erotiniam žurnalui), kita – tamsiąją gyvenimo pusę (tarkime, Rozzas Williamsas, 1963-1998, buvęs gotikinio roko legendos „Christian Death“ lyderis, baigęs gyvenimą savižudybe; likimo ironija – pirmasis jo albumas vadinosi „Kvietimas savižudybei“).

Tačiau egzistuoja ir šviesusis neo-cabaret, apie kurį šįkart labiausiai norisi pakalbėti. Nors jis ir neretai ironiškas, sarkastiškas, tačiau tai - muzika, nuteikianti optimistiškai. Pakalbėsime apie tris bene žymiausius naujojo kabareto atlikėjus – „Voltaire“, „The Dresden Dolls“ ir „The Tiger Lillies“.

Voltaire

Su tikruoju Voltaire‘u (prancūzų mąstytoju François-Marie Arouet, 1694-1778) šis atlikėjas nelabai ką turi bendro. Nebent polinkį į filosofiją. Voltaire‘o slapyvardį „pasiskolinęs“ tikrojo vardo neatskleidžiantis 1967 metais Kubos sostinėje Havanoje gimęs ir vėliau į JAV emigravęs („niekada nenustoju dėl to gailėtis“, juokais ar rimtai sako jis) muzikantas žymus daug kuo. Jis – ir Niujorko vaizduojamųjų menų mokyklos profesorius, animatorius bei rašytojas.

1988 metais MTV įsidarbinęs Voltaire‘as pagarsėjo animaciniais „kaukoliukais“, kūrusiais ekstravagantišką muzikinio kanalo įvaizdį. Kūrėjo rankų darbas – nemažai animacinių filmukų, „grafinis romanas“ Deady, knygos „Kas yra gotas?“ (joje smagiai pasišaipoma iš pasaulį tik juodai matančių gotų) bei „Nupiešk tai juodai“ (patarimai gotams, kaip savo namus paversti „gotiškais“, pavyzdžiui, išdažyti visas sienas juodai – čia irgi neapsieinama be ironijos).

Kaip muzikantą Voltaire‘ą būtų galima pavadinti multiinstrumentalistu – be stipraus vokalo, jis yra įvaldęs gitarą, smuiką, violončelę ir būgnus. Savo muziką kūrėjas vadina taip (jis nepripažįsta tokių etikečių kaip „tamsusis kabaretas“): „Tai – muzika paralelinei visatai, kurioje niekada nebuvo išrasta elektra, o Morrissey yra Anglijos karalienė“. Iš tiesų anglų dainininko Morrissey, taip pat Marco Almondo įtaka Voltaire‘o kūryboje jaučiama, tačiau ji – itin originali, papuošta smuikų ir akustinės gitaros aranžuotėmis, skambiomis melodijomis ir mąsliais, skaudžiais, o kartais linksmais ir ironiškais tekstais.

1998 metais pasirodė Voltaire‘o debiutinis albumas „The Devil‘s Bris“, kuriame blogio manifestacija šiame pasaulyje paverčiama satyra, lydima įsimintinų melodijų. Dainuojama apie prarastą meilę, ironizuojama, „kaip gera būti blogam“. Antrajame 2000-aisiais pasirodžiusiame albume „Almost Human“ Voltaire‘as tarsi virsta Liuciferiu, įvykdžiusiu pirmąjį istorijoje niekam tikusį perversmą rojuje vien dėl savo išdidumo.

Voltaire‘o muzika puikiai tinka, kaip sakoma, ir prie pietų stalo, ir diskotekoje, ir tyliai meditacijai. Artimiausiu metu kūrėjas žada gerbėjus pradžiuginti albumu „Ookie spookie“, kuris jo diskografijoje būtų jau aštuntas. Manoma, kad jis bus ne mažiau ironiškas.

Profesorius iš prestižinio Niujorko universiteto savo sarkastišką požiūrį į gyvenimą jau ne kartą įrodė kad ir tokiais žodžiais (daina The Man Upstairs): „Mano kaimynas – beprotis, nors jis praleido nemažai laiko institute, bet nieko gero iš jo negavo... Prašau, užmušk jį, jei myli mane“.

 

„The Dresden Dolls“

Ši bene žymiausia Bostono grupė savo stilių vadina „brechtiškuoju pankiškuoju kabaretu“. 2000-aisiais ją sukūrė du labai jauni žmonės: dainininkė ir pianistė Amanda Palmer (g. 1976) bei dainininkas, būgnininkas ir gitaristas Brianas Viglione (g. 1979). Grupės pavadinimas reiškia tragediją (Drezdeno bombardavimą) ir estetiką (porcelianinės lėlės buvo tarpukario Drezdeno simbolis).

„The Dresden Dolls“ greitai tapo kultine grupe – visus žavėjo ne tik sodrus Amandos Palmer balsas bei dramatiška muzika, bet ir teatrališki, originalūs pasirodymai, prasmingi dainų tekstai. Grupės pasirodymai primena Veimaro Respublikoje (1919-1933) veikusių kabaretų pasirodymus, vėliau uždraustus nacių. „Drezdeno lėlių“ muzika – netikėta: nuo šnibždesių vaikišku balsu iki vampyriško staugimo (pamenate Diamanda Galas?).

Nors „The Dresden Dolls“ išleido tik tris albumus – „A Is for Accident“ (2003), „The Dresden Dolls“ (2004) bei „Yes, Virginia“ (2006), jų populiarumas – stulbinamas. Beje, paskutinio albumo pavadinimas turi įdomią istoriją: taip prasidėjo 1897 metais laikraštyje „New York Sun“ išspausdinta publikacija, tiksliau - redaktoriaus atsakymas aštuonmetei mergaitei, savo laiškutyje klausiusiai, ar egzistuoja Kalėdų Senelis: „Taip, Virdžinija, Santa Klausas egzistuoja“.

„The Dresden Dolls“ surengė įspūdingą šou 2005-aisiais Bostono „Paradise“ roko klube, kur „apšildė“ industrial žvaigždes „Nine Inch Nails“: iš jo „Dresdeno lėlės“ netikėtai persikėlė į miesto gatves, kuriose vyko iš anksto suplanuotas, tačiau siurprizu tapęs milžiniškas spektaklis. Jame dalyvavo iš viso pasaulio atvykę atlikėjai („gyvosios statulos“, akrobatai, ugnies rijikai ir kt.).

„The Dresden Dolls“ savo įspūdingame, skoningo dizaino tinklalapyje turi ir „dienoraštį“ – blog‘ą, kuriame galima paskaityti įvairių muzikantų minčių bei prozos kūrinių. Naujausias grupės kūrinys – šį gruodį Bostono „Zero Arrow“ teatre startuosianti spektaklio-performanso premjera „The Onion Cellar“.


„The Tiger Lillies“

Persikelkime į Senąjį žemyną, tiksliau - Londoną. Nors šis miestas daug visko matė ir girdėjo, tačiau „The Tiger Lillies“ – ypatinga, taip pat kultinė grupė, įkurta dar 1989-aisiais. Ji išgarsėjo surengusi turą po pasaulį su opera „Shockheaded Peter“.

Šiek tiek apie šią operą („The Tiger Lillies“ vėliau jos muziką išleido atskiru albumu). Kūrinį „Nevalyvas Petriukas“ (Der Struwwelpeter) 1845 metais parašė vokiečių psichiatras Heinrichas Hoffmannas (1809-1894), tyręs hiperaktyvių vaikų elgesį. Joje gana žiauriai aprašoma, kaip reikia elgtis su neklusniais, nevalyvais vaikais. „Shockheaded Peter“ spektaklis – tai ir lėlės, ir pantomima, ir gana niūrios „The Tiger Lillies“ dainos. Visi vaikai spektaklyje miršta. „Nevalyvas Petriukas“ muzikantų kūrinyje tampa monstru. Už operą „The Tiger Lillies“ falcetu dainuojantis, pianinu ir akordeonu grojantis bei dainų tekstus ir muziką kuriantis Martynas Jacquesas buvo apdovanotas „Olivier“ premija.

Be M. Jacques‘o, grupėje yra dar du muzikantai – Adrianas Stoutas (vokalas, muzikinis pjūklas, vadinamasis musical saw) bei Adrianas Huge‘as (būgnai, perkusija).

„The Tiger Lillies“ stilių galima būtų pavadinti dark cabaret, jame daug ironijos,brechtiškumo (vienas grupės albumų pavadintas „Dviejų pensų opera“, Two Penny Opera, kaip užuomina į Bertoldo Brechto ir Kurto Weillio garsiąją „Trijų pensų operą“). „Tigrinių lelijų“ muzikoje – nemažai čigoniškų motyvų, tekstuose – siurrealizmo, netikėtų metaforų, susijusių su įvairiausiomis gyvenimo temomis – nuo prostitucijos iki Jėzaus Kristaus (iš jo nesityčiojama, priešingai: viename dainos tekste „The Tiger Lillies“ pažymi, kad „prikalto Kristaus rankos vis dar kraujuoja dėl mūsų nuodėmių“).

1999 metais „The Tiger Lillies“ muzika panaudota filme „Planketas ir Makleinas“. 2003-iaisiais grupė nominuota „Grammy“ apdovanojimui už albumą „The Gorey End“, kurį kūrė kartu su nuo 1973 metų grojančiu pasaulinio garso styginiu kvartetu „Kronos Quartet“ ir žymiu iliustratoriumi bei rašytoju Edwardu Gorey‘iu (1925-2000), deja, nesulaukusiu albumo pasirodymo. Ekscentriškoji grupė bendradarbiavo ir su žymiais rusų ska muzikantais „Leningrad“, su kuriais įrašė bendrą dainą necenzūriniu rusišku pavadinimu, reiškiančiu niekalą.

Iš viso „The Tiger Lillies“ diskografijoje – net dvi dešimtys albumų. Muzikantai – neišdidūs, nors mėgstantys dėmesį, pozuojantys, dalyvaujantys gausybėje fotosesijų ir nuolat stebinantys novatoriškumu ir originalumu. 2000-2001 metais jie koncertavo Maskvoje ir Sankt Peterburge, Lietuvos, deja, kol kas dar nepasiekė.

Nors apie pasaulyje atgimusį kabaretą galima dar daug kalbėti, norėtųsi vienintelio, svarbiausio dalyko – kad Lietuvoje į jį nebebūtų žiūrima kaip į pigų meno žanrą, prilyginamą geriausiu atveju roko operai. Turime puikių muzikantų. Turime nuostabių teatralų. Galbūt jiems jau laikas kurti paralelinį neo-cabaretpasaulį?

Bernardinai.lt

 

Apie muziką

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
News image

G.Taškas - Šių dienų bliuzas: KENNY WAYNE SHEPHERD

1995 m. Amerikos blues žanro muzikinėje erdvėje pasirodo pirmas Kenny Wayne Shepherd albumas „Ledbetter Heights“. Jaunas gitaristas (18) muzikuoti pradėjo būdamas 7-erių, praktikuodamasMuddy Waters grojimo manierą. Vaikinas tiesiog užaugo bliuzinėje aplinkoje, nuo 13 metų grojo...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - Ar ilgai gyvuos koverių kultūra?

Mindaugas Peleckis Kas yra ir kada gimė pirmieji koveriai? Kodėl jie tokie gajūs ir ar ilgai lemta gyvuoti koverių kultūrai? Ar ji – teigiamas, ar neigiamas reiškinys? Tokios mintys kyla...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - Pasiklydę stiliuje: garso menininkams reikalinga revoliucija

Mindaugas Peleckis Asmeninio archyvo nuotraukoje: Dariaus Čiutos „Sound“. 2005-ieji, Kaunas. Jau kuris laikas netyla ginčai tarp muzikantų, muzikologų ir kalbininkų, kaip apibendrintai vadinti naujausias muzikos kryptis. Eksperimentinė muzika, postmuzika, drill,...

Skaityti daugiau
News image

Lukas Devita. Drąsos ir užuojautos orkestras – „Mahavishnu“ ir Johnas McLaughlinas

Lukas Devita 2008-10-20 Vasarą Vilniuje koncertavo atsikūręs legendinis džiazroko kvartetas „Return to Forever“, vėl primindamas stilių samplaikos įtaką ir reikšmę muzikiniam pasauliui. Puoselėti savotišką stilių „suliejimą“ (fusion) nebuvo lengva ir...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - „Grinderman“ – sielų šlifuotojo bliuzas

2007-12-05 Mute, 2007 Nickas Cave‘as savo kūryba džiugina jau daugiau kaip tris dešimtmečius, o pats neseniai atšventė penkiasdešimtmetį. Viena vertus - šio australo nereikia pristatinėti, kita vertus – jis visada...

Skaityti daugiau
News image

Gediminas Kajėnas - Alternatyvi muzika gyva, tik jai nėra kur skambėti...

2006-08-28Šią vasarą kaip niekad buvo daug įvairių muzikos festivalių, kurie vyko gražiuose gamtos kampeliuose, atokiose sodybose, prie ežerų. Šie festivaliai sukvietė alternatyvios muzikos – roko, bliuzo, reggae, pankroko, ska, elektroninės...

Skaityti daugiau

Lukas Devita - Vėl kelyje su Jacku Kerouacu

Jeigu paklausite kodėl Keruakas čia, reiškia jo neskaitėte.*****Lukas Devita - VĖL KELYJE SU JACKU KEROUACU Literatūra ir menas2004-10-01 Knygynų lentynose vėl pasirodė Jacko Kerouaco "Kelyje" ("On the Road", 1957), atstovaujanti...

Skaityti daugiau

Bliuzo poezija, proza

  • Sodas
  • ...iš Balt..
  • Liūdnas
  • Nutrūkęs
  • Namų
  • Hazmat

G. Sadauskas - Sodas: Nauja daina

Žinios praneša, kad vakar buvo daug aukų   Nepasimokė niekas vėl iš praeities pamokų   Kažkur sugriuvo namas, o kažkur sužlugo planai   Chaosas visuotinis skersai ir išilgai   Trokštų daugelis visus kitus be...

Skaityti daugiau
News image

Girl in Blues - Bliuzas iš .... Baltarusijos

Bliuzas iš .... Baltarusijos?!? Oh yea, baby…. Tuo negalėjau patikėti ir aš, pirmą kartą išgirdusi puikia anglų kalba traukiama “Look what you get, Girl”. Bet daina man velniškai patiko, pakėlė...

Skaityti daugiau

Lengstonas Hjuzas - Liūdnas bliuzas

http://minciu-pasaulis.net/ Lengstonas Hjuzas "Liūdnas bliuzas" Žemas mieguistas balsas dudena Prie pianino melodiją seną. Tai negras dainuoja. Gatvei iš lėto prieblandon skęstant, Blausiai dujų liepsnelei plazdant, Jis tyliai linguoja, Jis tyliai...

Skaityti daugiau

Julius Keleras - nutrūkęs bliuzas

Julius Keleras - nutrūkęs bliuzas  esu pienburnis, tamsoj ieškantis elektros jungtuko, esu pieno pilna burna juodą naktį bandantis grįžti, vėl įeiti, vėl atsinešti degtuką ir žiūrėti į apšviestą veidą, kuris atsiranda staiga jį atplauna šviesa, jis išnyra sekundei...

Skaityti daugiau
News image

Girl in BLues - Namų šeimininkės užrašai

Nekenčiu jos. Nekenčiu jos visą savo esybe. Negaliu nenusipurtyti vos tik apie ją pagalvojus. O užsiminus Brangiausiam, kad jos nekenčiu – išgirstų kiek įsižeidusį jo balsą – ir iš kur...

Skaityti daugiau
News image

Girl in Blues - Hazmat Modine charizma

Pavydėkit mums, kaimynai. O dar geriau – atvažiuokit pas mus, nes jau greit, jau tuoj, jau nebedaug, ir visi mes draugiškai galėsime patrepsėti, dainuodami - Uuap pap pira uap pap...

Skaityti daugiau
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis