LietuviųEnglish (United Kingdom)
Pradinis puslapis Istorijos Straipsniai Mindaugas Peleckis EKSPERIMENTINĖS MUZIKOS RIBOŽENKLIAI (5)
Mindaugas Peleckis EKSPERIMENTINĖS MUZIKOS RIBOŽENKLIAI (5)
Apie bliuzą ir kitą gerą muziką! - Straipsniai

Mindaugas Peleckis EKSPERIMENTINĖS MUZIKOS RIBOŽENKLIAI (5)

Ketvirtoji dalis čia

Betyrinėjant eksperimentinės muzikos gelmes, jos kuo toliau, tuo labiau stebina. Juk vos prieš kelis dešimtmečius rokas buvo tiesiog rokas, o elektronika - elektronika, bet štai dabar prabėgo vos 14 metų kaip turime naują fenomeną – post/experimental rock, kurį sutrumpintai pavadinkime postroku.

Paprastai kalbant, tai būtų bevokalė roko instrumentais atlikta muzika, kurioje – nemažai digital, noise priemaišų. Tai galima pavadinti postmodernistine dviejų skirtingų (tik iš pažiūros) – roko ir eksperimentinės muzikos – pasaulių samplaika su tam tikra psichodelikos doze. Tiesa, kaip ir visa ekspermentinė muzika, postrockas – neišsemiamos gelmės, todėl šįsyk tebūnie tai – jo įvadas.

Tačiau prieš pradėdami nagrinėti šios muzikos kilmę ir kalbėdami apie žymiausius postroko atstovus, susipažinkime su viena žymiausių šio stiliaus atstovių pasalyje – italų grupe „Stearica“, tiksliau, jos gitaristu, sintezatorių bei semplerių meistru Francesco Carlucci, davusį išskirtinį interviu www.muzikosbarai.lt.

 

Muzika – žiūrėjimas į žvakę tamsoje

Kaip atsirado grupė “Stearica”? Kas Jus įkvėpė susikurti? Asmeniškai man jaučiama stoner rock (hipiško, psichodelinio roko), “The Pixies” (amerikiečių independent roko klasika, grupė, 1985-aisiaisi susikūrusi Bostone, 1993 m. iširusi, o 2004-2007 m. atsikūrusi). Kas, be muzikos, dar įtakoja Jūsų kūrybą?

 

“Stearica”[1] – trijų žmonių grupė, susikūrusi Turine 1997-aisiais. Turėdamas galvoje, kiek mano pažįstamų, draugų grupių išnyko per dešimtmetį, manau, tai kažką turėtų reikšti – tiksliau, susitikome dar mokykloje, beveik visąlaik kartu mokėmės groti. Iki šiol pamenu, kaip sunkiai turėdavome dirbti po pamokų, kad užsidirbtume nors kiek pinigų mūsų neprašmatniems instrumentams. Bet tai buvo puiku!

Kas dėl įtakos – mėgstame daugybę grupių ir kompozitorių, todėl į šį klausimą gana sunku atsakyti. Įsivaizduok – mes buvom trys gana skirtingi “bičai”, todėl vienas nepriklausomai nuo kito klausėmės skirtingos muzikos. Šiaip ar taip, visi išaugome klausydami “The Beatles”, “Fugazi”, “Motorpsycho”, “Sun Ra”, “Can”, Ennio Morricone, “Black Sabbath”, genujietiško folko atlikėjo Fabrizio Cristiano de André (1940-1999). Artimiausiu metu visi turbūt ketiname “sėsti” ant visai kitokios muzikos – nuo Indonezijos salos Javos gamelano[2] iki drum’n’bass.... Iš tiesų sunku rasti kažka vieną, kas tiktų mūsų “dūšiai”.

Ką reiškia Jūsų grupės pavadinimas?

“Stearica” – tai žvakės rūšis, kurios pavadinimą radome ant kažkokios nuobodžios knygos dar vidurinėje mokykloje, bet tada nusprendėme kol kas nieko su juo nedaryti, nes tai atrodė keistas žodis. Juo labiau – aplinkui mus Italijoje visi grojo tik piktą hardcore. Tamsiame kambaryje – žiūrėti į žvakę. Manau, kad po 11 metų nuo šio atradimo žvakė “stearica” gali geriau apibūdinti mūsų muziką nei bet kokie žodžiai J

Papasakokite apie savo kaip grupės kūrybinį procesą. Ar tai – visiška improvizacija, ar kažkas  vienas iš Jūsų grupės kuria muziką, ar...?

Didžioji dalis mūsų muzikos – tai valandas trunkančių improvizacijų rezultatas. Mums labai patinka tai daryti, kiekvienas grojimas kartu – savotiškas iššūkis: kartais jis kelia įtampą, tačiau kartais gimsta kažkas tokio, ko jau niekada nepakartosime. Tačiau improvizacija mums nėra vienintelis būdas kurti muziką. Pavyzdžiui, mūsų debiutinė kompaktinė plokštelė “Oltre” (itališkai tai reiškia “Anapus”) – mums nauja patirtis, nes joje derinome improvizaciją su kiekvieno mūsų asmeniškai sukurta muzika. Pavyzdžiui, kompozicijoje “Beyond the red bells i’ve heard gold bulls’” girdėti mano sukurta melodija, tačiau kiti muzikantai jos tema improvizuoja savaip.

Kodėl beveik visa Jūsų muzika instrumentinė? Kodėl nenaudojate vokalo? Ar tai – tam tikras tylos manifestas? Ką norite pasakyti savo muzika, naujuoju albumu?

Grupės įsikūrimo pradžioje buvau jos vokalistas, tačiau mūsų muzika nuo pat pradžių buvo gerokai nutolusi nuo tradicinės dainos formos. Tuo noriu pasakyti, kad mes buvome blogiausi pasaulyje muzikantai, kad sugebėtume dainuoti! Laikui bėgant, susikoncentravau ties savo gitara, kad ji grupei galėtų duoti kuo daugiau – juk pradėjome groti tokiais instrumentais kaip sintezatorius, marimba, naudoti semplus. Juokinga, bet aš daugiau nebedainuoju!

Nežinau, ar tai, ką grojame, yra tarsi tylusis manifestas. Grodami su daugybe grupių, klausėmės tūkstančių skirtingų interpretacijų ir nuomonių apie savo dainas, kiekvienoje šalyje ir kasmet – vis kitokių. Tačiau visur pripažindavo, kad mūsų muzika kažkur „nukelia“. Sutinku su šia vizija (anglišku terminu trip, „kelionė“, apibrėžiama ir kaip tam tikra psichotropinių preparatų įtakota „kelionė“), nes kiekvienąkart grodami mes tarsi pradedame naują kelionę, į kurią panyrame grodami, taigi, natūralu, kad atskleidžiame savo emocines „keliones“. Labai jau daug visi visokio š.... prišneka apie mus, mus supančią poetiką, tačiau iš tikrųjų mūsų kompozicijose – daug kaitos.

Ką manote apie terminą „postrokas“, šį judėjimą ir kokios grupės, Jūsų nuomone, jame – geriausios?

Iš esmės nekenčiu šio terminu, nes nemėgstu grupių, grojančių vadinamąjį „postroką“. Tada pastebiu gausybę grubių, kurios „Stearica“ įrašo į vieną gretą su „Slint“ ar „Tortoise“. Ir mus tada vadina postrokeriais. Stengiuosi išvengti tokio apibūdinimo. Be kuriuo atveju, nemėgstame etikečių, klijuojamų prie muzikos. Jos – tik reduktyvi definicija žurnalistams. Ypač jiems patinka postroko terminas, kuris paparaciams tereiškia klaikiai nuobodžių arpeggio grojimą!

Ką grosite Vilniuje? Kokie artimiausi planai?

Mūsų turas po Baltijos šalis tuėtų atskleisti abi grupės “Stearica” puses. Tai – kaip minėjau – ir improvizacija, ir struktūruotos kompozicijos iš “Oltre”. Pirmoji koncerto dalis bus visiškai nenusakoma žodžiais, tad nepraleiskite jos, bičiuliai!

Jūsų žurnalui/interneto tinklapiui www.muzikosbarai.lt pažadu, kad mūsų koncerto metu galėsite šokti ir verkti, šokinėti nuo scenos ir romantiškai bučiuotis – ir visa tai viename koncerte!

Kas link mūsų ateities planų: vasarą grosime keliuose „superiniuose“ festivaliuose, o visą lapkritį praleisime su japonų psichodelikos legendomis „Acid Mothers Temple“[3]. Patikėk, negaliu to sulaukt.

Po to žiūrėsime, kokia situacija, juk tik ką tik muzikos prekių parduotuvėse pasirodė mūsų naujasis albumas. Pagaliau vėl grįšime į Lietuvą pagroti ir papasakosime Jums apie viską kur kas daugiau! Ačiū, Mindaugai, susimatysim Vilniuje J Homeopatija – mūsų būdas gydyti muzika pačią muziką.

Ačiū, Francesco!

Beje, skaitytojams turiu priminti, kad ši įstabi grupė – „Stearica“ – prieš ketverius metus koncertavo „Rudstocko“ festivalyje netoli Trakų. Netrukus – nuo balandžio 1 iki gegužės 1 d. „Stearica“ pirmosios nepriklausomos Rytų Europoje muzikos leidyklos „Zona“ dėka „Stearica“ koncertuose festivalyje „Euro-Rock 2008“. Tai – tradicinis jaunimo muzikos grupių konkursas „Euro Rock Vilnius“[4], kuriame varžomasi dėl pagrindinio konkurso prizo - dalyvavimo tarptautiniame jaunimo muzikos seminare „Euro Rock Seminar 2008“, kuris vyks Vokietijoje, Prancūzijoje ir Didžiojoje Britanijoje. Kiti konkurso prizai – tai dalyvavimas tarptautiniame jaunimo muzikos projekte „WM>08: Please, Don't Wash Separately! (III)“ Vokietijoje ir „Tamsta“ muzikos instrumentų salono 400 Lt vertės kuponas. Visi konkurso finalininkai laimės kelialapius į Baltijos šalių jaunimo muzikos konkursą „Baltic New Music Chart“ ir teisę pasirodyti „Euro Rock“ koncerte šių metų muzikos ir meno festivalyje „Be2Gether“[5].

VšĮ „Muzikos zona“, remiama Lietuvos autorių teisių gynimo asociacijos agentūros „LATGA-A“ ir Vilniaus miesto savivaldybės, konkursą „Euro Rock Vilnius“ organizuoja penktą kartą, tačiau „Euro Rock“ seminare dalyvavo jau penkiolika Lietuvos grupių, tarp kurių galima paminėti EMPTI (1994), DR.GREEN (1998), BITES (2002), IR (2004), o patys pirmieji 1993 metais į Duisburgą vyko Marijonas Mikutavičius ir grupė BOVY. 1993-1999 metais kelialapius į seminarą gaudavo legendiniu tapusio „Pačių blogiausių grupių festivalio“ konkurso laimėtojai. Konkursas „Euro Rock Vilnius“ yra viena iš nedaugelio jaunoms grupėms suteikiamų progų prisistatyti platesnei auditorijai ir kompetentingai komisijai bei gauti galimybę karjerai muzikos versle. Konkurso komisijos darbui tradiciškai vadovauja muzikologas, radijo stoties „Opus 3“[6] vadovas Darius Užkuraitis, o ją sudaro per tuziną autoritetingų muzikantų, muzikos žurnalistų, leidėjų ir organizatorių.
Dalyvauti konkurse „Euro Rock Vilnius 2008“ kviečiamas jaunimas nuo 16 iki 26 metų, nesudarę sutarčių su muzikos verslo įmonėmis ir anksčiau nedalyvavę „Euro Rock“ seminaruose. Iki balandžio 1 d. grupės turi užpildyti konkurso anketas ir pateikti dviejų kompozicijų demonstracinius įrašus, pagal kuriuos komisija atrenka nuo 9 iki 16 (paprastai – apie 12) pusfinalininkų.

Pusfinalių koncertai vyks 2008 m. balandžio 9, 16 ir 23 d. „Tamsta“ klube Vilniuje. Komisija, vertindama dalyvių kūrybiškumą, meistriškumą ir įtaigumą, išrinks keturias geriausiai pasirodžiusias grupes, kurios susirungs konkurso finale gegužės 1 d. „Tamstoje“.

Organizatoriai kviečia jaunuosius muzikantus ir atlikėjus susipažinti su konkurso nuostatais, kurie yra paskelbti tinklalapyje www.zona.lt/eurorock, iki kovo 31 d. registruotis elektroniniu paštu eurorock@zona.lt, atsiunčiant užpildytą dalyvio anketą, nuotrauką ir 2 dainas mp3 formatu (192 kbps), bei įsijungti į „Euro Rock Vilnius“ virtualią bendruomenę konkurso „MySpace“ tinklapyje.

Postrokas ir Lietuva

Pradėsiu vėlgi nuo minimalistinės pusės. Lietuvoje tėra vos viena bent kažkiek plačiau žinoma postroko grupė (meskite į mane akmenį, jei klystu) – “Digital Silence” (“Skaitmeninė tyla”) arba tiesiog “D.S.”[7].

Na, ir, žinoma, nepamirškime mūsų gitaros klasiko, avangardininko, noise gitaros virtuozo Juozo Milašiaus[8]. Bet apie jį – atskira kalba.

Tuo tarpu mielai baigsiu šią publikaciją apie didžiuosius skandinavų lopšinių meistrus – islandų postroko beveik-dievus “Sigur Rós”[9]. Jų muzikoje susipina ne tik šiandien nagrinėjamas stilius, bet ir klasikinė, eksperimentinė, minimalistinė muzika, o vokalas – ypatingu falcetu išsiskiriantis gitaristas ir violončelininkas Jón “Jónsi” Þóras Birgissonas (g. 1975), neslepiantis to, kad yra gėjus ir vegetaras.

Beje, “Sigur Rós” dainų tekstai (tai – viena iš ne daugelio vokalinių postroko grupių; hm, skamba panašiai, kaip VIA, vokalinis instrumentinis ansamblis) atliekami islandiškai ir hopelandic kalba, kurios tikslas – leisti klausytojui suprasti muziką taip, kaip ji/s pati/pats nori.

Manau, kad ši trumpa įžanga į tyrimą apie post/experimental roką turėtų tęstis. Vien ko verta kanadiečių grupė (ir jos pavadinimas!) „Godspeed You! Black Emperor“[10], žinoma, ir jos įkvėpėjai  iš Londono „Stereolab“[11]. Naujausios muzikologijos atstovai teigia, kad postrokas atsirado vos 1994 m., taigi yra vienas naujausių stilių...


[1] http://www.stearica.net

[2] Gamelanas – muzikinis indoneziečių amsamblis, kuriame – daugybė instrumentų: nuo metalofonų, ksilofonų, būgnų, gonų, bambukinių fleitų iki įvairių styginių instrumentų bei vokalistų. Javiečių kalba “gamelan” reiškia “smūgiai, kūjai”.

 

Apie muziką

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
News image

G.Taškas - Šių dienų bliuzas: KENNY WAYNE SHEPHERD

1995 m. Amerikos blues žanro muzikinėje erdvėje pasirodo pirmas Kenny Wayne Shepherd albumas „Ledbetter Heights“. Jaunas gitaristas (18) muzikuoti pradėjo būdamas 7-erių, praktikuodamasMuddy Waters grojimo manierą. Vaikinas tiesiog užaugo bliuzinėje aplinkoje, nuo 13 metų grojo...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - Ar ilgai gyvuos koverių kultūra?

Mindaugas Peleckis Kas yra ir kada gimė pirmieji koveriai? Kodėl jie tokie gajūs ir ar ilgai lemta gyvuoti koverių kultūrai? Ar ji – teigiamas, ar neigiamas reiškinys? Tokios mintys kyla...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - Pasiklydę stiliuje: garso menininkams reikalinga revoliucija

Mindaugas Peleckis Asmeninio archyvo nuotraukoje: Dariaus Čiutos „Sound“. 2005-ieji, Kaunas. Jau kuris laikas netyla ginčai tarp muzikantų, muzikologų ir kalbininkų, kaip apibendrintai vadinti naujausias muzikos kryptis. Eksperimentinė muzika, postmuzika, drill,...

Skaityti daugiau
News image

Lukas Devita. Drąsos ir užuojautos orkestras – „Mahavishnu“ ir Johnas McLaughlinas

Lukas Devita 2008-10-20 Vasarą Vilniuje koncertavo atsikūręs legendinis džiazroko kvartetas „Return to Forever“, vėl primindamas stilių samplaikos įtaką ir reikšmę muzikiniam pasauliui. Puoselėti savotišką stilių „suliejimą“ (fusion) nebuvo lengva ir...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - „Grinderman“ – sielų šlifuotojo bliuzas

2007-12-05 Mute, 2007 Nickas Cave‘as savo kūryba džiugina jau daugiau kaip tris dešimtmečius, o pats neseniai atšventė penkiasdešimtmetį. Viena vertus - šio australo nereikia pristatinėti, kita vertus – jis visada...

Skaityti daugiau
News image

Gediminas Kajėnas - Alternatyvi muzika gyva, tik jai nėra kur skambėti...

2006-08-28Šią vasarą kaip niekad buvo daug įvairių muzikos festivalių, kurie vyko gražiuose gamtos kampeliuose, atokiose sodybose, prie ežerų. Šie festivaliai sukvietė alternatyvios muzikos – roko, bliuzo, reggae, pankroko, ska, elektroninės...

Skaityti daugiau

Lukas Devita - Vėl kelyje su Jacku Kerouacu

Jeigu paklausite kodėl Keruakas čia, reiškia jo neskaitėte.*****Lukas Devita - VĖL KELYJE SU JACKU KEROUACU Literatūra ir menas2004-10-01 Knygynų lentynose vėl pasirodė Jacko Kerouaco "Kelyje" ("On the Road", 1957), atstovaujanti...

Skaityti daugiau

Bliuzo poezija, proza

  • Sodas
  • ...iš Balt..
  • Liūdnas
  • Nutrūkęs
  • Namų
  • Hazmat

G. Sadauskas - Sodas: Nauja daina

Žinios praneša, kad vakar buvo daug aukų   Nepasimokė niekas vėl iš praeities pamokų   Kažkur sugriuvo namas, o kažkur sužlugo planai   Chaosas visuotinis skersai ir išilgai   Trokštų daugelis visus kitus be...

Skaityti daugiau
News image

Girl in Blues - Bliuzas iš .... Baltarusijos

Bliuzas iš .... Baltarusijos?!? Oh yea, baby…. Tuo negalėjau patikėti ir aš, pirmą kartą išgirdusi puikia anglų kalba traukiama “Look what you get, Girl”. Bet daina man velniškai patiko, pakėlė...

Skaityti daugiau

Lengstonas Hjuzas - Liūdnas bliuzas

http://minciu-pasaulis.net/ Lengstonas Hjuzas "Liūdnas bliuzas" Žemas mieguistas balsas dudena Prie pianino melodiją seną. Tai negras dainuoja. Gatvei iš lėto prieblandon skęstant, Blausiai dujų liepsnelei plazdant, Jis tyliai linguoja, Jis tyliai...

Skaityti daugiau

Julius Keleras - nutrūkęs bliuzas

Julius Keleras - nutrūkęs bliuzas  esu pienburnis, tamsoj ieškantis elektros jungtuko, esu pieno pilna burna juodą naktį bandantis grįžti, vėl įeiti, vėl atsinešti degtuką ir žiūrėti į apšviestą veidą, kuris atsiranda staiga jį atplauna šviesa, jis išnyra sekundei...

Skaityti daugiau
News image

Girl in BLues - Namų šeimininkės užrašai

Nekenčiu jos. Nekenčiu jos visą savo esybe. Negaliu nenusipurtyti vos tik apie ją pagalvojus. O užsiminus Brangiausiam, kad jos nekenčiu – išgirstų kiek įsižeidusį jo balsą – ir iš kur...

Skaityti daugiau
News image

Girl in Blues - Hazmat Modine charizma

Pavydėkit mums, kaimynai. O dar geriau – atvažiuokit pas mus, nes jau greit, jau tuoj, jau nebedaug, ir visi mes draugiškai galėsime patrepsėti, dainuodami - Uuap pap pira uap pap...

Skaityti daugiau
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis