LietuviųEnglish (United Kingdom)
Pradinis puslapis Istorijos Straipsniai Meredith Monk „Imepermanence“
Meredith Monk „Imepermanence“
Apie bliuzą ir kitą gerą muziką! - Straipsniai

2009-01-29

Devintajame ECM kompanijos išleistame Meredith Monk albume „Impermanence“ („Laikinumas“) skamba muzika, sukurta to paties pavadinimo spektakliui, kurio premjera įvyko 2006 metais San Franciske ir kuriame greta vokalinės bei instrumentinės muzikos buvo įkomponuoti šokio ir vaizdo projekcijų elementai. Šis dviejų dalių spektaklis buvo rodomas daugelyje JAV miestų, o „Washington Post“ jį apibūdino kaip „gražų ir labai asmenišką kūrinį apie mirtį, atsisveikinimą ir žmogaus gyvenimo trapumą“.  Įkvėpta asmeniškų, bet tuo pat metu ir labai bendražmogiškų netekties ir trumpalaikiškumo išgyvenimų, M. Monk sukūrė „ištaigiai minimalistinę“ muziką – daugiasluoksnį, tiek aštriai graudų, tiek džiaugsmingą paveikslą, kuriame švelnios melodijos ir garsieji M. Monk vokaliniai sugebėjimai derinami su novatoriškomis instrumentuotėmis.  Tačiau albumas jokiu būdu nėra vien minėto spektaklio „garso takelis“. Albumo muzika buvo įrašinėjama atskirai ir šių įrašų rezultatas – perdirbta ir kur kas sudėtingesnės struktūros 16 dalių siuita.

„Daugumą muzikos įrašiau iš naujo. Visada taip darau, kai tenka dirbti su medžiaga, ištraukta iš menų sintezės kūrinio“ – sako M. Monk. „Kompozicijas sutrumpinome, pakeitėme jų eiliškumą, papildėme aranžuotes, kad klausantis albumo būtų galima pajusti visą scenoje vykstančio spektaklio atmosferą. Pavyzdžiui, spektaklyje rodomame kūrinyje „Particular dance“ yra sukurta sudėtinga choreografija, todėl man teko sukurti papildomų melodijų, kurios kartu su pagrindine tema albume atkūrė panašų vaizdą. Kai dirbi su įvairiomis meninėmis priemonėmis, reikia jas visas subalansuoti, o albume klausaisi vien muzikos, todėl visas kitas išraiškos priemones reikia pakeisti garsais.“  Albumo muzikinė forma taip pat skiriasi nuo spektaklio – buvo nutarta atsisakyti kūrinio skaidymo į dvi, tarpusavyje ryškiai besiskiriančias dalis ir sukurti vientisą nuoseklią siuitą.

„Impermanence“ yra naujas žingsnis M. Monk kūryboje. Ji kaip visada elegantiška, tačiau šiame albume jaučiamas polinkis į chromatizmą, aiškiai girdimą tokiuose kūriniuose kaip „Liminal“. Be to, neseni Meredith mėginimai kurti grynai instrumentinius kūrinius styginių kvartetui ir dideliam simfoniniam orkestrui padėjo jai ne tik naudoti balsus kaip muzikinius instrumentus, tačiau ir „suvokti instrumentus kaip balsus“.  Nors M. Monk savo įvairiomis vokalinėmis priemonėmis dažniausiai išgauna neverbalinius garsus, šiame albume neretai pasigirsta ir poetinių tekstų.  „‘Laikinumui‘, kurio idėja yra trapi gyvenimo prigimtis ir pastovi kaita, atrodo, reikėjo kažkokio apibrėžtumo, kuris „įžemintų“ tėkmę, tarsi akmenys upelyje“, – sako Meredith.  Šie tekstai išsakomi nuolat kintančioje muzikinėje tėkmėje ir tarsi ištirpsta bendrame vokalinių bei instrumentinių aranžuočių skambesyje.

Pirmoji „Impermanence“ užuomazga atsirado 2001 metais, kai M. Monk pradėjo dirbti prie dainos pagal žodžius iš amerikiečių psichologo filosofo Jameso Hillmano knygos „The Force of Character: And the Lasting Life“. „Hillmano knygoje aprašomi pozityvūs senėjimo aspektai ir joje yra skyrius apie žodžio „last“ (išlikti arba tęstis) dviprasmiškumą. Tai savotiška ironiškų ir kartu labai jautrių žodžių litanija, kuri mane nepaprastai sujaudino.“  2002 metų lapkričio mėnesį netikėtai mirė M. Monk ilgametė bendradarbė choreografė Mieke van Hoek. Sukrėtimas buvo toks didžiulis, kad M. Monk netgi pradėjo dvejoti meno bei menininkų darbo prasmingumu. Po kelių mėnesių į Meredith kreipėsi Londone įsikūrusi organizacija „Rosetta Life“, mėginanti užmegzti ryšius tarp menininkų ir nepagydomų pacientų iš slaugos ligoninių. „Manęs paprašė sukurti muziką pjesei pagal tokių ligonių gyvenimo istorijas, tačiau aš nusprendžiau, kad mieliau padaryčiau menų sintezės spektaklį apie laikinumą, nes tuo metu ši tema nuolatos sukosi mano mintyse. Pabendravus su „Rosetta Life“ darbuotojais ir Londono slaugos ligonių pacientais (nepaprastai sukrečiantis išgyvenimas), man pradėjo formuotis abstraktaus, poetinio jausmų srauto apie gyvenimo tėkmę vizija.“  Albumo įdėklo užrašuose M. Monk prisipažįsta, kad iš pradžių užduotis sukurti stambų kūrinį apie tokią abstrakčią ir neapčiuopiamą temą kaip laikinumas jai atrodė beveik neįmanoma: „Aš galėjau tik mėginti numanyti, probėgšmais prisiliesti, bandyti kurti muziką, kuri sukeltų tam tikrų jausmų, tačiau kartu paliktų kiekvienam klausytojui erdvę asmeniniams išgyvenimams.“

Kaip ir daugelyje M. Monk darbų, šio albumo kompozicijos yra sukurtos jos ilgamečių bendradarbių muzikos ansambliui.  „Pirmiausia aš ilgą laiką dirbu viena, kuriu muzikinę medžiagą, o tada atsinešu ją į repeticijas. Kartais kūrinių formos jau būna baigtos, tačiau man patinka eksperimentuoti. Mes mėginame iš esamos medžiagos kažką „nulipdyti“, ir tada aš galiausiai apsisprendžiu dėl galutinių variantų. Šis procesas yra nuolatinis blaškymasis tarp individualios kūrybos ir bendro muzikavimo. Darbas su ansambliu labai dažnai netikėtais aspektais praturtina mano pirmines idėjas.“ Viena iš esminių „Impermanence“ idėjų yra ta, kad dainininkai ir muzikantai nėra tik „šalutinė, pritariančioji“ grupė. Visi atlikėjai sudaro vientisą grupę ir suteikia albumui didžiulį spalvų spektrą. Pavyzdžiui, instrumentiniame kūrinyje „Maybe 1“, fortepijonu vienu metu groja net 8 muzikantai...

Pagal užsienio spaudą parengė Gediminas Sadauskas

 

Apie muziką

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
News image

G.Taškas - Šių dienų bliuzas: KENNY WAYNE SHEPHERD

1995 m. Amerikos blues žanro muzikinėje erdvėje pasirodo pirmas Kenny Wayne Shepherd albumas „Ledbetter Heights“. Jaunas gitaristas (18) muzikuoti pradėjo būdamas 7-erių, praktikuodamasMuddy Waters grojimo manierą. Vaikinas tiesiog užaugo bliuzinėje aplinkoje, nuo 13 metų grojo...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - Ar ilgai gyvuos koverių kultūra?

Mindaugas Peleckis Kas yra ir kada gimė pirmieji koveriai? Kodėl jie tokie gajūs ir ar ilgai lemta gyvuoti koverių kultūrai? Ar ji – teigiamas, ar neigiamas reiškinys? Tokios mintys kyla...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - Pasiklydę stiliuje: garso menininkams reikalinga revoliucija

Mindaugas Peleckis Asmeninio archyvo nuotraukoje: Dariaus Čiutos „Sound“. 2005-ieji, Kaunas. Jau kuris laikas netyla ginčai tarp muzikantų, muzikologų ir kalbininkų, kaip apibendrintai vadinti naujausias muzikos kryptis. Eksperimentinė muzika, postmuzika, drill,...

Skaityti daugiau
News image

Lukas Devita. Drąsos ir užuojautos orkestras – „Mahavishnu“ ir Johnas McLaughlinas

Lukas Devita 2008-10-20 Vasarą Vilniuje koncertavo atsikūręs legendinis džiazroko kvartetas „Return to Forever“, vėl primindamas stilių samplaikos įtaką ir reikšmę muzikiniam pasauliui. Puoselėti savotišką stilių „suliejimą“ (fusion) nebuvo lengva ir...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - „Grinderman“ – sielų šlifuotojo bliuzas

2007-12-05 Mute, 2007 Nickas Cave‘as savo kūryba džiugina jau daugiau kaip tris dešimtmečius, o pats neseniai atšventė penkiasdešimtmetį. Viena vertus - šio australo nereikia pristatinėti, kita vertus – jis visada...

Skaityti daugiau
News image

Gediminas Kajėnas - Alternatyvi muzika gyva, tik jai nėra kur skambėti...

2006-08-28Šią vasarą kaip niekad buvo daug įvairių muzikos festivalių, kurie vyko gražiuose gamtos kampeliuose, atokiose sodybose, prie ežerų. Šie festivaliai sukvietė alternatyvios muzikos – roko, bliuzo, reggae, pankroko, ska, elektroninės...

Skaityti daugiau

Lukas Devita - Vėl kelyje su Jacku Kerouacu

Jeigu paklausite kodėl Keruakas čia, reiškia jo neskaitėte.*****Lukas Devita - VĖL KELYJE SU JACKU KEROUACU Literatūra ir menas2004-10-01 Knygynų lentynose vėl pasirodė Jacko Kerouaco "Kelyje" ("On the Road", 1957), atstovaujanti...

Skaityti daugiau

Bliuzo poezija, proza

  • Sodas
  • ...iš Balt..
  • Liūdnas
  • Nutrūkęs
  • Namų
  • Hazmat

G. Sadauskas - Sodas: Nauja daina

Žinios praneša, kad vakar buvo daug aukų   Nepasimokė niekas vėl iš praeities pamokų   Kažkur sugriuvo namas, o kažkur sužlugo planai   Chaosas visuotinis skersai ir išilgai   Trokštų daugelis visus kitus be...

Skaityti daugiau
News image

Girl in Blues - Bliuzas iš .... Baltarusijos

Bliuzas iš .... Baltarusijos?!? Oh yea, baby…. Tuo negalėjau patikėti ir aš, pirmą kartą išgirdusi puikia anglų kalba traukiama “Look what you get, Girl”. Bet daina man velniškai patiko, pakėlė...

Skaityti daugiau

Lengstonas Hjuzas - Liūdnas bliuzas

http://minciu-pasaulis.net/ Lengstonas Hjuzas "Liūdnas bliuzas" Žemas mieguistas balsas dudena Prie pianino melodiją seną. Tai negras dainuoja. Gatvei iš lėto prieblandon skęstant, Blausiai dujų liepsnelei plazdant, Jis tyliai linguoja, Jis tyliai...

Skaityti daugiau

Julius Keleras - nutrūkęs bliuzas

Julius Keleras - nutrūkęs bliuzas  esu pienburnis, tamsoj ieškantis elektros jungtuko, esu pieno pilna burna juodą naktį bandantis grįžti, vėl įeiti, vėl atsinešti degtuką ir žiūrėti į apšviestą veidą, kuris atsiranda staiga jį atplauna šviesa, jis išnyra sekundei...

Skaityti daugiau
News image

Girl in BLues - Namų šeimininkės užrašai

Nekenčiu jos. Nekenčiu jos visą savo esybe. Negaliu nenusipurtyti vos tik apie ją pagalvojus. O užsiminus Brangiausiam, kad jos nekenčiu – išgirstų kiek įsižeidusį jo balsą – ir iš kur...

Skaityti daugiau
News image

Girl in Blues - Hazmat Modine charizma

Pavydėkit mums, kaimynai. O dar geriau – atvažiuokit pas mus, nes jau greit, jau tuoj, jau nebedaug, ir visi mes draugiškai galėsime patrepsėti, dainuodami - Uuap pap pira uap pap...

Skaityti daugiau
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis