LietuviųEnglish (United Kingdom)
Pradinis puslapis Istorijos Straipsniai Mindaugas Peleckis - Aistė Smilgevičiūtė ir „Skylė“: muzika, vis dar galinti nustebinti
Mindaugas Peleckis - Aistė Smilgevičiūtė ir „Skylė“: muzika, vis dar galinti nustebinti
Apie bliuzą ir kitą gerą muziką! - Straipsniai
iliustracija

Nors „Skylė“ ir jos lyderiai Aistė Smilgevičiūtė bei Rokas Radzevičius – itin produktyvūs menininkai, praėjusių metų pabaigoje pasirodęs naujausias grupės albumas „Povandeninės kronikos“ buvo kuriamas net septynerius metus. Lūkesčiai pasiteisino – akivaizdu, kad „Skylė“ yra brandžiausias naujojo, simbolistinio lietuviško roko kolektyvas.

Albumo simbolika: Skaisčiašalmis karys ir jo draugai

Naujajame, tryliktajame ir neabejotinai solidžiausiame „Skylės“ albume (turėkime galvoje, kad tiek albumų grupė išleido nuo 1993 m., be to, Aistė Smilgevičiūtė sukūrė kelis įsimintinus kūrinius, iš kurių labiausiai išgarsėjo 1999 m. popso karalijai „Eurovizijai“ nepatikęs „Strazdas“; per tą laiką dalyvauta aštuoniolikoje projektų1) skamba skaidrus poetinis simbolistinis, mitologinis (dažniausiai baltų mitologija grįstas) rokas. Klausant jo, susidaro įspūdis, kad ši kompaktinė plokštelė galėtų būti puiki Lietuvą reprezentuojanti dovana užsieniečiui, kuris, nors ir nemokėdamas lietuvių kalbos, suvoktų, jog „Skylė“ savo muzikos kalba nori pasakyti tai, kad viskas, kas neva jau užmiršta ir tapę legendomis, iš tikrųjų gyvena mumyse.

Istoriją baigęs R. Radzevičius puikiai jaučia baltiškosios ir antikinės bei kitų civilizacijų ir kultūrų mitologijų sąsajas. Tai atsiskleidė ir jo sukurtose roko operose/miuzikluose „Jūratė ir Kastytis“ (2001), „Vilniaus legendos“ (2001) bei „Pranašas“ (2006). Beje, 2000 m. R. Radzevičius išleido savo magistrinio darbo pagrindu parengtą unikalią elektroninę enciklopediją „Lietuvos roko pionieriai 1965–1984“.

Grįžkime prie naujausio Aistės Smilgevičiūtės ir „Skylės“ šedevro (beje, ir pats kompaktinės plokštelės apipavidalinimas – įspūdingas; ji papuošta „povandeninio“ fotografo Sauliaus Kirvelos, jau du dešimtmečius nardančio ir pro objektyvą stebinčio Lietuvos ežerų povandeninį grožį, nuotraukomis), kuris, kaip pasakytų filosofas Hansas Georgas Gadameris, yra „šventimui ir šventei (žinoma, sakralinei, –M. P.) tinkama ir skirta kalbos forma, vadinama iškilminga kalba“2.

Vandens simbolika, kurios gelmės supa visas „Povandeninių kronikų“ dainas, – iškalbinga. „Vanduo nepavargdamas keičia formą, transformuojasi, todėl jis – tarsi medžiaga, iš kurios viskas gimsta. Vanduo – vaisingumo simbolis, randamas viso pasaulio mituose ir religijose. Vanduo ir gydo, apvalo. Daugelyje civilizacijų legendų minimas Tvanas, kuris yra pasaulio sukūrimas iš naujo. Būtis pakyla iš vandens, kad vėl atgimtų“3.

Aistės Smilgevičiūtės ir „Skylės“ povandeniniame pasaulyje gyvena daug (ne)pamirštų būtybių. Net 70 minučių trunkančiame 14 dainų albume rasime daug įdomių personažų ar vietovių: Skaisčiašalmį karį („Gal iškeisti gali / Tu bent nakčiai ginklus į meilę“ – „Skaisčiašalmis karys“), Jūržoles (daina apie jas –­ viena nuostabiausių, užliūliuojanti melodija kaip sirenų giesmės: „Jauno mėnesio dvasia / Tavo jūros gelmėse tūno / Švelnūs jūržolių delnai / Užmyluoja mirtinai kūną / Jautrūs pirštai žalzgani / Tavo vyzdžiuos ir širdy spurda / Tarpe dugno paslapčių / Meilės šokiui aš kviečiu – kur tu? Liesk / Tarp gyvybės ir mirties / Šok / Anapus laiko ir šviesos / Pamiršęs viską šok (...) Juk ir po vandeniu yra žemė“ – „Jūržolių šokis“), Šventaragį („Nussen rikie periothe“ – tai paskutiniai, mįslingi šio XIV a. baltų tikėjimo reformatoriaus žodžiai; „Šventaragis tarsi būtų tas taškas, per kurį indoeuropietiškos religinės tradicijos branduolys įtvirtinamas jau ne baltų, o konkrečiai – lietuvių etnoso religijoje“4 –­ „Šventaragis“), Eliziejaus laukus („Nebuvau / Palaimintųjų saloje / Nemačiau vyndarių“ – „Eliziejaus laukai“), Moterį, prikaltą prie uolos (Jėzaus Kristaus įvaizdis su Marijos Gimbutienės tyrinėjimus primenančiais Deivės kulto atradimais? – „O kas tenai / Virš tų uolų / Nukrito nuogas / Be sparnų / Prikaltą moterį / Ranka paglostė / Dengdamas šaka“ – „Uola“).

Tarp mitologinių, poetinių personažų yra ir tikra kūrėja – scenografė Vega Vaičiūnaitė (1962–2004), su kurios 1995-aisiais įkurtu aplinkos teatru „Miraklis“ Aistė Smilgevičiūtė ir „Skylė“ sukūrė kelis įspūdingus spektaklius-misterijas: „Šv. Stepono 7“ (1995), „Saulės kelionė“ (1997), „Žmogus ir aušrinė“ (1999), „Grojau, šokau“ (2001), „Vilniaus legendos“ (2001). „Povandeninėse kronikose“ talentingajai scenografei skirta daina „In memoriam Vega Vaičiūnaitė” („Šešiasdešimt angelų / ant ugnikalnio šlaitų / šoka valsą užsilipę ant stalų / (...) Apie pirmą pasaulinį tvaną / ir ten nuskendusį Antaną“).

Į „Povandeninių kronikų“ simbolikos lauką įtraukti ir Baltas brolis („Meilės ašaras jis / Paverčia į vyną / Mėnuo – baltas karys“, „Baltasis brolis“), Laikas („Senas užkimęs / Mano laikas / Dievų pažemintas / Rate įkalintas“ – „Laikas“; čia derėtų prisiminti amžinojo sugrįžimo mitą ir Ouroboros – gyvatę, apžiojusią savo uodegą), Sesuo („Vakar tu buvai perlas / mano delne / Na, o šiandien tu mano sesuo / Tik aname krante“ – „Sesuo“; galbūt tai užuomina apie nelaimingą meilę?), Ruduo („Miestas naujagimiui vystyklus balina / Žmonės nurimsta ir džiaugsmą sudegina“ – „Ruduo“).

„Povandenines kronikas“ galima atrasti vis iš naujo, nes jų simbolika – daugialypė. Ji bandoma apibendrinti dainose „Teogonija“ („Baikštūs mano dievai / Lietų nokinančios akys / Draskantys veidą pirštai / Mano pikti dievai / Kūdikio sapno šešėlis / Pieną lakančios vėlės / Paklusnūs dievai / Žalčio neužmazgysi“; čia akivaizdi baltų tikėjimo įtaka) ir „Išmintis“ („Pasaulio klaidos / Ant pakrantės smėlio / Tai viliojantis netikro aukso blizgesys / Čia daug žiaurių karių praėjo praėjo / Bet kurgi dingo išmintis? / Gal ji jūroje nuskendo?“).

Taigi Lietuvoje rokas dar nemirė. Deja, kaip pasakojo Rokas Radzevičius, radijo stotys atsisakė leisti „Povandeninių kronikų“ muziką, motyvuodamos, kad esą tai „neformatas“. Kol mūsų šalyje vyraus toks požiūris ir toliau visokiomis olialia mergaitėmis bus luošinamas muzikinis skonis, po vandeniu ieškoti paslapčių mums teks individualiai...

Beje, albumo muzika – Roko Radzevičiaus, o simbolistiniai dainų tekstai – Aistės Smilgevičiūtės.

Alternatyvioji Babilono istorija

Ankstesnis, 1999 m. išleistas Aistės Smilgevičiūtės ir „Skylės“ albumas „Babilonas“ buvo tarsi pasirengimas „Povandeninių kronikų“ mitologijai („Saulė kuria rytą iš nakties žvaigždžių / Medžių žiedai krinta sruogom spindulių / Saulė kuria rytą iš rasos lašų / Medžių rankos kyla iki debesų“ – „Manęs nebuvo“). Tiesa, tada grupės muzika priminė kultinę grupę iš Sankt Peterburgo „Akvarium“ jos geriausiais (folkroko) laikais.

Kokia tikroji Babilono, povandeninio pasaulio istorija? Galbūt geriausiai į šį klausimą atsakys Roko Radzevičiaus parašyta trumpa „Alternatyvioji grupės istorija“: „Grupė susikūrė 1673 m. kaip ūmių katalikų-persperantų sąjūdis. Nuo pat susikūrimo buvo linkusi į pogrindį. Savo kūryba stengėsi paliesti amžinąsias temas: sunkią ubagų ir baudžiauninkų dalią, materializmo liūną bei beviltišką moteriškumo stoką. Grupė pasirodydavo tai šen, tai ten. Įvairiausiais periodais joje kūrė tokios asmenybės kaip Dionizas Poš ka, Abraomas Kulvietis ir kt. Taip pat čia savo nudizmo idėjas bandė įgyvendinti Vydūnas. Laikui bėgant, grupė tapo atgimstančio Lietuvos moterų sąjūdžio ašimi. Nuo XX a. pradžios užmezgė ir tarptautinius ryšius. Aktyviai bendrauja su išeivijos lietuvių undergroundo žvaigžde Ernestu Vampyricku“5.

Apibendrinę šiuos du albumus, matome, kad Aistė Smilgevičiūtė ir „Skylė“ bando restauruoti mitologiją (ir baltiškąją, ir pasaulinę), jos kūryboje atsiveria multikultūriniai vaizdiniai. Tekstai dvelkia skaidriu lyrizmu, turtingomis asociacijomis. Tai nelyg pastanga estetizuoti ir susakralinti pasaulį.

______________________________________

1 http://www.skyle.lt

2 Hans-Georg Gadamer. Grožio aktualumas. Menas kaip žaidimas, simbolis ir šventė. – Vilnius: Baltos lankos, 1997, p. 57.

3 http://www.cite-sciences.fr/english/ala_cite/expositions/eau_pour_tous/
symbolique_eau.php?rub=source_inspiration&ss_rub=01

4 Gintaras Beresnevičius. Baltų religinės reformos. – Vilnius: Taura, 1995, p. 153.

5 http://www.skyle.lt/istori2.html

Literatūra ir menas

 

Apie muziką

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
News image

G.Taškas - Šių dienų bliuzas: KENNY WAYNE SHEPHERD

1995 m. Amerikos blues žanro muzikinėje erdvėje pasirodo pirmas Kenny Wayne Shepherd albumas „Ledbetter Heights“. Jaunas gitaristas (18) muzikuoti pradėjo būdamas 7-erių, praktikuodamasMuddy Waters grojimo manierą. Vaikinas tiesiog užaugo bliuzinėje aplinkoje, nuo 13 metų grojo...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - Ar ilgai gyvuos koverių kultūra?

Mindaugas Peleckis Kas yra ir kada gimė pirmieji koveriai? Kodėl jie tokie gajūs ir ar ilgai lemta gyvuoti koverių kultūrai? Ar ji – teigiamas, ar neigiamas reiškinys? Tokios mintys kyla...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - Pasiklydę stiliuje: garso menininkams reikalinga revoliucija

Mindaugas Peleckis Asmeninio archyvo nuotraukoje: Dariaus Čiutos „Sound“. 2005-ieji, Kaunas. Jau kuris laikas netyla ginčai tarp muzikantų, muzikologų ir kalbininkų, kaip apibendrintai vadinti naujausias muzikos kryptis. Eksperimentinė muzika, postmuzika, drill,...

Skaityti daugiau
News image

Lukas Devita. Drąsos ir užuojautos orkestras – „Mahavishnu“ ir Johnas McLaughlinas

Lukas Devita 2008-10-20 Vasarą Vilniuje koncertavo atsikūręs legendinis džiazroko kvartetas „Return to Forever“, vėl primindamas stilių samplaikos įtaką ir reikšmę muzikiniam pasauliui. Puoselėti savotišką stilių „suliejimą“ (fusion) nebuvo lengva ir...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - „Grinderman“ – sielų šlifuotojo bliuzas

2007-12-05 Mute, 2007 Nickas Cave‘as savo kūryba džiugina jau daugiau kaip tris dešimtmečius, o pats neseniai atšventė penkiasdešimtmetį. Viena vertus - šio australo nereikia pristatinėti, kita vertus – jis visada...

Skaityti daugiau
News image

Gediminas Kajėnas - Alternatyvi muzika gyva, tik jai nėra kur skambėti...

2006-08-28Šią vasarą kaip niekad buvo daug įvairių muzikos festivalių, kurie vyko gražiuose gamtos kampeliuose, atokiose sodybose, prie ežerų. Šie festivaliai sukvietė alternatyvios muzikos – roko, bliuzo, reggae, pankroko, ska, elektroninės...

Skaityti daugiau

Lukas Devita - Vėl kelyje su Jacku Kerouacu

Jeigu paklausite kodėl Keruakas čia, reiškia jo neskaitėte.*****Lukas Devita - VĖL KELYJE SU JACKU KEROUACU Literatūra ir menas2004-10-01 Knygynų lentynose vėl pasirodė Jacko Kerouaco "Kelyje" ("On the Road", 1957), atstovaujanti...

Skaityti daugiau

Bliuzo poezija, proza

  • Sodas
  • ...iš Balt..
  • Liūdnas
  • Nutrūkęs
  • Namų
  • Hazmat

G. Sadauskas - Sodas: Nauja daina

Žinios praneša, kad vakar buvo daug aukų   Nepasimokė niekas vėl iš praeities pamokų   Kažkur sugriuvo namas, o kažkur sužlugo planai   Chaosas visuotinis skersai ir išilgai   Trokštų daugelis visus kitus be...

Skaityti daugiau
News image

Girl in Blues - Bliuzas iš .... Baltarusijos

Bliuzas iš .... Baltarusijos?!? Oh yea, baby…. Tuo negalėjau patikėti ir aš, pirmą kartą išgirdusi puikia anglų kalba traukiama “Look what you get, Girl”. Bet daina man velniškai patiko, pakėlė...

Skaityti daugiau

Lengstonas Hjuzas - Liūdnas bliuzas

http://minciu-pasaulis.net/ Lengstonas Hjuzas "Liūdnas bliuzas" Žemas mieguistas balsas dudena Prie pianino melodiją seną. Tai negras dainuoja. Gatvei iš lėto prieblandon skęstant, Blausiai dujų liepsnelei plazdant, Jis tyliai linguoja, Jis tyliai...

Skaityti daugiau

Julius Keleras - nutrūkęs bliuzas

Julius Keleras - nutrūkęs bliuzas  esu pienburnis, tamsoj ieškantis elektros jungtuko, esu pieno pilna burna juodą naktį bandantis grįžti, vėl įeiti, vėl atsinešti degtuką ir žiūrėti į apšviestą veidą, kuris atsiranda staiga jį atplauna šviesa, jis išnyra sekundei...

Skaityti daugiau
News image

Girl in BLues - Namų šeimininkės užrašai

Nekenčiu jos. Nekenčiu jos visą savo esybe. Negaliu nenusipurtyti vos tik apie ją pagalvojus. O užsiminus Brangiausiam, kad jos nekenčiu – išgirstų kiek įsižeidusį jo balsą – ir iš kur...

Skaityti daugiau
News image

Girl in Blues - Hazmat Modine charizma

Pavydėkit mums, kaimynai. O dar geriau – atvažiuokit pas mus, nes jau greit, jau tuoj, jau nebedaug, ir visi mes draugiškai galėsime patrepsėti, dainuodami - Uuap pap pira uap pap...

Skaityti daugiau
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis