LietuviųEnglish (United Kingdom)
Pradinis puslapis Istorijos Straipsniai Mindaugas Peleckis. Ar Lietuva – bebalsių dainorėlių kraštas?
Mindaugas Peleckis. Ar Lietuva – bebalsių dainorėlių kraštas?
Apie bliuzą ir kitą gerą muziką! - Straipsniai

Mindaugas Peleckis
2007-06-18


Tai, kad Lietuva – dainingas kraštas, gali paliudyti ne tik senoliai, liaudies dainų žinovai. Šiuolaikinė mūsų šalies muzika labai turtinga (visgi mūsų tik trys milijonai...) ir kokybe, ir kiekybe, ir stilių įvairove. Tačiau apie tai sužinoti nelengva – tik specifiniuose, tam tikra prasme uždaruose festivaliuose galima pamatyti su garsu eksperimentuojančius kūrėjus, grupes.

Tuo tarpu mūsų kasdienybę valdanti TV formuoja Lietuvos kaip bebalsių dainorėlių krašto įvaizdį. Melomanui skaudu klausyti tokių realybės šou žvaigždžių kaip „Kelias į žvaigždes“ (pagal apklausą, trečiosios jo dalies laukia maždaug 7 kartus daugiau žmonių nei jo nelaukia), „Dangus“ atliekamos muzikos – neoriginalios, nedainingos, nebent su retomis išimtimis. Be abejo, „Žvaigždžių duetai“ ir „Iššūkis žvaigždėms“ nėra šio tyrimo tema, nes šiose laidose dainuoja profesionalai. Kodėl tokiu atveju televizijos perša, jog geriausi muzikantai, kuriuos turime, - neapsiplunksnavę jaunuoliai?

„Tai – verslas, ir tiek“

Šią problemą – kam naudinga kurti netikras žvaigždes – pabandėme išsiaiškinti pakalbinę kelis profesionalus, skirtingoms muzikinėms stilistikoms priklausančius muzikos žinovus bei kūrėjus.

Turbūt niekam nekelia abejonių, kad tokios grupės kaip „Antis“, „Bix“, „Šiaurės kryptis“ – lietuviško roko klasika. Tačiau jų albumus leidusi firma „Zona“ taip pat palaiko ir jaunuosius, plačiajai publikai dar mažai žinomus atlikėjus – pavyzdžiui, IR, „Bitės“, „Dr. Green“.

„Zonos“ idėjinis lyderis Dovydas Bluvšteinas – lakoniškas. „Kurti netikras žvaigždes naudinga tiems, kas iš to uždirba pinigus. Nemanau, kad Lietuvos kaip bebalsių dainorėlių krašto įvaizdžio formavimas – kažkoks sąmokslas, tai – verslas, ir tiek. Nemačiau nė vieno muzikinio realybės šou. O kas nori domėtis kitokia muzika – sužino apie ją. Deja, labai nedaug kam tai įdomu...“

„Zonos“ įtaka Lietuvos muzikinei scenai – didžiulė. Tai – seniausia alternatyvaus roko, ska ir kitokių stilių muzikos leidykla. Tačiau jos leidiniai nėra masiškai parduodami, jų nerasime prekybos centruose, kuriuose lentynos prikrautos muzikinių realybės šou „herojų“ kompaktinių plokštelių. Kodėl? Tai – nekomercinė muzika. Tačiau dėl jos kokybės abejoti nereikėtų – „Zonos“ veikla puikiai žinoma užsienyje, ją vertina, pavyzdžiui, tokia legendinė Anglijos firma 4AD, leidusi „Dead Can Dance“, „Cocteau Twins“ ir kitų kultinių grupių muziką (beje, kai kurias 4AD plokšteles yra perleidusi ta pati „Zona“).

Tapome prodiuserių įkaitais?

Pakalbinkime naujosios kartos roko atstovus – grupę „Atika“, tiksliau, jos idėjinį lyderį, dainų žodžių ir muzikos kūrėją Darių Žvirblį. Klaipėdiečiai „Atika“ dalyvavo ir nugalėjo ne viename festivalyje, jie labai mėgstami ne tik gimtajame jūros mieste. Priežastis – jaunatviški, nuoširdūs, ironiški dainų tekstai apie šių dienų pasaulį, valdomą pinigų. Pernai buvo išleistas pirmasis oficialus dešimtmetį gyvuojančios grupės albumas „Šalin rankas nuo rokenrolo, mama!“

Darius Žvirblis:

„Problema yra ta, kad muzikos ir pramogų rinką valdo menko muzikinio išprusimo, menkai įsisąmoninę savo galimybes ir atsakomybę žmonės. Geros muzikos Lietuvoje netrūksta, čia, manau, muzikinė revoliucija jau įvykusi, tačiau ta grandis, kuriai suteiktos vykdomosios galios, vargu ar suvokia savo atsakomybę. Labai keista, kai kurie respektabilūs muzikos pasaulio žmonės taip nuoširdžiai, tiesiog kūdikiškai susižavėję stebisi visais norinčiais dalyvauti Lietuvos muzikiniame gyvenime, versdami juos į vieną krūvą. Problema - ne mes, o prodiuseriai, vadybininkai, radijo didžėjai, televizijos laidų vedėjai. Jie formuoja Lietuvos gyventojų muzikinį skonį, sprendžia, kam patekti į eterį, o kam ne, ką pagirti tiesioginiame eteryje, o ką „pastatyti į vietą“.

Deja, tie prodiuseriai nesuvokia esminio dalyko – norint išpopuliarinti tikrai charizmatišką atlikėją, tereikia vieno karto, kad jis patektų į eterį, jog apie jį žinotų. Visą kitą savireklamą jis padarys pats – tik todėl, kad yra įdomus. Bet ne, prodiuseriai mieliau organizuoja atranką, kurioje būtinai pasirenka paauglį ar paauglę, kuriuos galės bet kuriuo momentu valdyti su sms pagalba balsuojant TV eteryje. Beje, ar kas nors gali pasakyti, koks antrosios Mino kompaktinės plokštelės pavadinimas?

Dar apie moralę. Šioje netikrų muzikantų valdymo rinkoje yra labai nemoralių žmonių, kurie primena pučistus iš 1991-ųjų Rusijos pučo, kalbu apie prodiuserius, masiškai gaminančius naujas „žvaigždes“. Tiesa, aniems pučistams nepavyko, o šiems – pasisekė. O mes, jūs ir kiti sveiko proto žmonės tapome jų įkaitais. Jie kišasi į mūsų asmeninę erdvę, priteršia ją, apvagia mus ir drebia į veidą, neva mes patys to norėjome. O mes neturime galimybės pastatyti jų į vietą.

Šalin rankas nuo rokenrolo, mama!

Tikros žvaigždės - nepasiekiamos

Muzikantė, poetė, scenaristė, įvairių alternatyvios muzikos renginių organizatorė Gabrielė Labanauskaitė labiausiai žinoma kaip kelių knygų iš suomių kalbos vertėja bei režisieriaus Gintaro Varno kurto spektaklio „Žvaigždžių kruša“ scenarijaus autorė. Beje, šiame spektaklyje šaipomasi iš įvairių realybės šou. G. Labanauskaitė yra ir grupės „Apelsinai aikštėj apgriuvusioj“ narė. Šios grupės, kurios kompaktinė plokštelė, išleista savo lėšomis, buvo ne parduodama, o tik dalinama draugams, padaryta rankomis – nupiešta ir išsiuvinėta. Tai – Lietuvoje dar nelabai populiarų (tuo tarpu, tarkim, Prancūzijoje šis žanras itin gerai žinomas) audiovizualinės poezijos žanrą grojanti grupė, unikali savo skambesiu ir dainų tekstais.

Gabrielė Labanauskaitė

„Kam naudinga kurti netikras žvaigždes? Nes tikros – per aukštai ir nepasiekiamos. Tada bandoma imituoti dirbtinį žibantį daiktą, džiuginantį akį. O tas, kuris tuo patiki, atsižiūrėti negali. Todėl ir apie „formavimą” kalbėčiau ne kaip apie tokių „žvaigždučių” atsiradimo priežastį, o kaip apie pasekmę – yra tokių, kas laukia tokių spindulėlių išsižioję, tereikia visagaliui telikui laiku numesti žvaigždelę.

Tikriausiai muzikinių realybės šou reiškinį geriau paaiškintų psichologai, sociologai ar kiti mokslininkai. Tiesiog manau, jog žmonėms reikia įvairių reginių ir girdinių, kažko, kas būtų artima, žemiška, suprantama (juk pagal antropologiją dievai buvo antropomorfizuoti, t.y. sužmoginti).

Muzikinių „žvaigždučių“ gerbėjų filosofija maždaug tokia: “Ji nusidainuoja panašiai kaip ir aš, bet jai atleistina – juk ji tokia „faina”.

Iš tikrųjų Lietuvoje yra tiek gerų grupių ir muzikantų, kad manau, jog tas, kuris ieško, tas randa“.

Unikali muzika dulka stalčiuose

Bene sunkiausia kalbėti apie Lietuvos eksperimentinės muzikos sceną. Pasinėrus į ją, paaiškėja, kad yra dešimtys, net šimtai kūrėjų, kurie yra sukūrę iki kelių dešimčių unikalių albumų (pavyzdžiui, Darius Čiuta, Orlandas Narušis), tačiau daugelis jų dulka stalčiuose, juos klauso tik artimieji. Unikalus atvejis – marijampolietis Gintas K (Kraptavičius), pirmasis Lietuvoje pradėjęs groti industrial stiliaus muziką (kaip grupė „Modus“). Unikalus, nes jo muzika kaip itin kokybiška pripažįstama JAV, Anglijoje, Italijoje, Portugalijoje, Slovakijoje ir daugelyje kitų šalių, tačiau Lietuvoje apie šį žmogų žino tik melomanai, eksperimentinės muzikos atstovai.

Gintas K

„Manau, netikras muzikos žvaigždes kurti naudinga tiems, kas valdo Lietuvos šou verslą, sudarant įvaizdį, kad jame kažkas vyksta, ką tu turi būtinai pamatyti ir žinoti įvykių eigą Kad žvaigždžių kūrimas, tiksliau, darymas, yra veiksmas, kuriame tu gali ir privalai dalyvauti, nes tai - madinga, ir taip sudaromas įspūdis, jog pats dalyvauji savo „žvaigždės“ rinkimuose.

Aš nežiūriu tų laidų. O gal visgi jie balsingi? Juokauju. Turbūt tai – tik atsitiktiniai atvejai.

Turbūt tai naudinga kažkam, jei daroma sąmoningai formuojant Lietuvos įvaizdį kaip bebalsių dainorėlių kraštą. Visgi abejoju, ar muzikinių realybės šou laidas žiūri kas nors už Lietuvos ribų...

Sužinoti apie kitokią kuriamą muziką Lietuvoje nėra galimybių, nes tai tikriausiai neduotų materialios naudos. Todėl per televiziją rodoma tik tai, kas pelninga. Taip, tiesą sakant, Lietuva pjauna šaką, ant kurios sėdi.

Pažvelkime į kaimyninę Lenkiją. Jos radijo stotyse vietos užtenka absoliučiai visoms muzikinėmis apraiškomis, gyvai komentuojami ir diskutuojami paskutiniai muzikiniai lokalūs bei globalūs įvykiai. Lenkai turi susiformavę tokį klausytoją, kad prastos kokybės muzikos toje šalyje praktiškai neišgirsi. Beje, per Lenkijos respublikinės televizijos pirmą ir antrą kanalus kino filmai rodomi be reklamų. Tai irgi šį tą pasako...

Net lyginant radijo stotį „Klasika“ su Lenkijos 2-ąja radijo stotimi, skirta klasikinei muzikai, skirtumai yra labai dideli tiek muzikos kokybės, tiek muzikinių stilių įvairovės prasmėmis.

Deja, Lietuvos televizijos prie išprususio muzikine prasme žiūrovo formavimo neprisideda, bent jau aš to beveik nepastebiu.

Vietoje išvadų

Šį tyrimą norėtųsi pabaigti keliomis išvadomis. Pirma – jei nori domėtis tuo, ką kuria Lietuvos muzikantai, privalai arba pats juos susirasti, arba priklausyti tam tikroms melomanų grupelėms, vaikščioti į uždarus ar pusiau uždarus vakarėlius, festivalius. Antra – muzikiniai realybės šou gyvuos tol, kol neš pelną jų prodiuseriams (turbūt turėsime ir „Kelią į žvaigždes 10“...). Trečia išvada – retorinis klausimas. Kas bus, kai Lietuvos gyventojų muzikinis skonis bus galutinai nuskurdintas?

Bernardinai.lt

 

Apie muziką

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
News image

G.Taškas - Šių dienų bliuzas: KENNY WAYNE SHEPHERD

1995 m. Amerikos blues žanro muzikinėje erdvėje pasirodo pirmas Kenny Wayne Shepherd albumas „Ledbetter Heights“. Jaunas gitaristas (18) muzikuoti pradėjo būdamas 7-erių, praktikuodamasMuddy Waters grojimo manierą. Vaikinas tiesiog užaugo bliuzinėje aplinkoje, nuo 13 metų grojo...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - Ar ilgai gyvuos koverių kultūra?

Mindaugas Peleckis Kas yra ir kada gimė pirmieji koveriai? Kodėl jie tokie gajūs ir ar ilgai lemta gyvuoti koverių kultūrai? Ar ji – teigiamas, ar neigiamas reiškinys? Tokios mintys kyla...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - Pasiklydę stiliuje: garso menininkams reikalinga revoliucija

Mindaugas Peleckis Asmeninio archyvo nuotraukoje: Dariaus Čiutos „Sound“. 2005-ieji, Kaunas. Jau kuris laikas netyla ginčai tarp muzikantų, muzikologų ir kalbininkų, kaip apibendrintai vadinti naujausias muzikos kryptis. Eksperimentinė muzika, postmuzika, drill,...

Skaityti daugiau
News image

Lukas Devita. Drąsos ir užuojautos orkestras – „Mahavishnu“ ir Johnas McLaughlinas

Lukas Devita 2008-10-20 Vasarą Vilniuje koncertavo atsikūręs legendinis džiazroko kvartetas „Return to Forever“, vėl primindamas stilių samplaikos įtaką ir reikšmę muzikiniam pasauliui. Puoselėti savotišką stilių „suliejimą“ (fusion) nebuvo lengva ir...

Skaityti daugiau
News image

Mindaugas Peleckis - „Grinderman“ – sielų šlifuotojo bliuzas

2007-12-05 Mute, 2007 Nickas Cave‘as savo kūryba džiugina jau daugiau kaip tris dešimtmečius, o pats neseniai atšventė penkiasdešimtmetį. Viena vertus - šio australo nereikia pristatinėti, kita vertus – jis visada...

Skaityti daugiau
News image

Gediminas Kajėnas - Alternatyvi muzika gyva, tik jai nėra kur skambėti...

2006-08-28Šią vasarą kaip niekad buvo daug įvairių muzikos festivalių, kurie vyko gražiuose gamtos kampeliuose, atokiose sodybose, prie ežerų. Šie festivaliai sukvietė alternatyvios muzikos – roko, bliuzo, reggae, pankroko, ska, elektroninės...

Skaityti daugiau

Lukas Devita - Vėl kelyje su Jacku Kerouacu

Jeigu paklausite kodėl Keruakas čia, reiškia jo neskaitėte.*****Lukas Devita - VĖL KELYJE SU JACKU KEROUACU Literatūra ir menas2004-10-01 Knygynų lentynose vėl pasirodė Jacko Kerouaco "Kelyje" ("On the Road", 1957), atstovaujanti...

Skaityti daugiau

Bliuzo poezija, proza

  • Sodas
  • ...iš Balt..
  • Liūdnas
  • Nutrūkęs
  • Namų
  • Hazmat

G. Sadauskas - Sodas: Nauja daina

Žinios praneša, kad vakar buvo daug aukų   Nepasimokė niekas vėl iš praeities pamokų   Kažkur sugriuvo namas, o kažkur sužlugo planai   Chaosas visuotinis skersai ir išilgai   Trokštų daugelis visus kitus be...

Skaityti daugiau
News image

Girl in Blues - Bliuzas iš .... Baltarusijos

Bliuzas iš .... Baltarusijos?!? Oh yea, baby…. Tuo negalėjau patikėti ir aš, pirmą kartą išgirdusi puikia anglų kalba traukiama “Look what you get, Girl”. Bet daina man velniškai patiko, pakėlė...

Skaityti daugiau

Lengstonas Hjuzas - Liūdnas bliuzas

http://minciu-pasaulis.net/ Lengstonas Hjuzas "Liūdnas bliuzas" Žemas mieguistas balsas dudena Prie pianino melodiją seną. Tai negras dainuoja. Gatvei iš lėto prieblandon skęstant, Blausiai dujų liepsnelei plazdant, Jis tyliai linguoja, Jis tyliai...

Skaityti daugiau

Julius Keleras - nutrūkęs bliuzas

Julius Keleras - nutrūkęs bliuzas  esu pienburnis, tamsoj ieškantis elektros jungtuko, esu pieno pilna burna juodą naktį bandantis grįžti, vėl įeiti, vėl atsinešti degtuką ir žiūrėti į apšviestą veidą, kuris atsiranda staiga jį atplauna šviesa, jis išnyra sekundei...

Skaityti daugiau
News image

Girl in BLues - Namų šeimininkės užrašai

Nekenčiu jos. Nekenčiu jos visą savo esybe. Negaliu nenusipurtyti vos tik apie ją pagalvojus. O užsiminus Brangiausiam, kad jos nekenčiu – išgirstų kiek įsižeidusį jo balsą – ir iš kur...

Skaityti daugiau
News image

Girl in Blues - Hazmat Modine charizma

Pavydėkit mums, kaimynai. O dar geriau – atvažiuokit pas mus, nes jau greit, jau tuoj, jau nebedaug, ir visi mes draugiškai galėsime patrepsėti, dainuodami - Uuap pap pira uap pap...

Skaityti daugiau
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis