LietuviųEnglish (United Kingdom)
Pradinis puslapis Apsilankė-lt 2008 Vilnius Jazz 2008 - David Murray Black Saint Quartet
Vilnius Jazz 2008 - David Murray Black Saint Quartet
Apsilankė.lt - 2008

Vilnius Jazz 2008 koncertas spalio 11

Festivalio informacija

David Murray Black Saint Quartet (JAV):

David Murray - ts, bcl;
Lafayette Gilchrist - p;
Jaribu Shahid - db;
Malik Washington - dr.

Saksofonininkas, klarnetininkas, grupių lyderis ir kompozitorius Davidas Murray'us (g.1955) - viena šlovingiausių Niujorko džiazo scenos figūrų.
Muzikas yra apdovanotas "Grammy" (1989), "Bird Award" (1986), danų "Jazzpar Prize" (1991), "Ralph J.Simon Rex Award" (1995), pripažintas "Village Voice" 9 dešimtmečio muzikantu, "Newsday" - Metų muzikantu (1993), "Guinness Jazz" festivalio Airijoje pažiba (1994).
D.Murray'us įamžintas dviejuose dokumentiniuose filmuose - "Speaking in Tongues" (1982) ir "Jazzman", kuris buvo nominuotas Baltimorės kino festivalyje (1999).

Saksofonininkas jau karjeros pradžioje pelnė daug žadančio muzikanto reputaciją. Jo skonį formavo džiazas, bliuzas ir gospelas. Vaikystėje Davidas su broliais ir tėvais grojo bažnyčioje ir mokėsi muzikos pas savo motiną vargonininkę.
Tačiau greitai D.Murray'aus idealai pasikeitė. "Pomona" koledže Los Andžele saksofonininko mokytoju tapo Ornette Colemano bendražygis trimitininkas Bobby Bradfordas. Čia užsimezgė Davido draugystė su rašytoju Stanley Crouchu, tapusiu neoficialiu jo viešųjų ryšių agentu ir populiarintoju.
1975-aisiais įsikūręs Niujorke D.Murray'us tvirtai pasuko laisvojo džiazo pranašų Alberto Aylerio ir Archie Sheppo keliu. Jo mėgstama leksika tapo deformuoti tembrai, ekstremaliai stiprus, šaižus, pasiekiantis aukščiausius registrus garsas, laukinio polėkio improvizacijos.
D.Murray'us eksperimentavo su S.Crouchu įkurtoje studijoje "Studio Infinity". Greitai Niujorko keliai jį suvedė su Sunny Murray'um, Oliveriu Lake'u, Donu Cherry, Lesteriu Bowie, Franku Lowe ir kitais laisvojo džiazo galiūnais. Saksofonininkas sulaukė paskatinimo iš Cecilo Tayloro ir Dewey Redmano.
1976-aisiais D.Murray'us su O.Lake'u, Hamietu Bluiettu ir Juliusu Hemphillu įkūrė "World Saxophone Quartet", su kuriuo pradėjo ilgametę intensyvią veiklą. Dar po poros metų jis subūrė ir savo kvartetą, oktetą bei kvintetą, atsidėjo savo kolektyvams, nors pasitaikydavo jo kelyje ir kitų partnerių - nuo Gvadelupės būgnininkų iki Pietų Afrikos šokėjų ir muzikantų.
10 dešimtmečio D.Murray'aus kūryba dažnai siejama su "fusion", "world music", afrikietiškomis įtakomis.
Per 33 karjeros metus muzikas išleido daugiau kaip 130 albumų - tuo gali pasigirti retas šiuolaikinio džiazo kūrėjas.
Naujausias D.Murray'aus albumas "Sacred Ground" pasirodė pernai. Jis įrašytas su Cassandra Wilson ir "Black Saint Quartet". D.Murray'us atgaivino daugiau kaip 20 metų egzistavusį kvartetą, kurio istoriją saugo italų kompanijos "Black Saint" įrašai. Saksofonininkas čia išleido 17 albumų su "World Saxophone Quartet", Randy Westonu, Dave'u Burellu, Lawrence'u "Butch" Morrisu, Olu Dara, Anthony Davisu, Craigu Harrisu, Johnu Hicksu, Jamesu "Blood" Ulmeriu, Donu Pullenu, Steve'u Colemanu ir daugeliu kitų bendražygių.
"Black Saint Quartet" atlieka senąjį savo repertuarą bei naujas kompozicijas. Tai besiremiantis į tradicijas ir kartu atviras naujoms idėjoms džiazas.
D.Murray'us nuo 9 dešimtmečio mielai groja džiazo standartus, primindamas savo plačiu vibrato svingo eros didžiuosius Beną Websterį ir Colemaną Hawkinsą, o laisvamaniškomis improvizacijomis - Ericą Dolphy. Jo saksofono skambesys bėgant metams tampa vis galingesnis.
Lafayette'as Gilchristas pakeitė "Black Saint Quartet" šviesaus atminimo pianistą Johną Hicksą.
Jaunasis Baltimorės muzikantas tik 18-kos pradėjo skambinti fortepijonu, o vaikystėje klausėsi daugiau "funk", hiphopo ir go-go muzikos negu džiazo.
Būtent ši muzika yra L.Gilchristo grupės "The New Volcanoes" įkvėpimo šaltinis. Tai grupė, su kuria pianistas dirba penkerius metus. Su "The New Volcanoes" L.Gilchristas įgrojo savo debiutinį albumą "The Music According to Lafayette Gilchrist", o šį rugsėjį atidavė duoklę "soul" muzikai ketvirtuoju albumu "Soul Progressin'". Pianistas įrašinėjo ir su Baltimorės "house" muzikos grupe "Basement Boys".
Džiaze L.Gilchristas tęsia Matthew Shippo ir Jasono Morano hiphopinius eksperimentus. Jis taip pat lyginamas su Andrew Hillu bei Sun Ra. Anot kritikų, tai pianistas, kurio pirštų galiukuose - ir džiazo istorija, ir ateitis.
Kontrabosininko Jaribu Shahido biografiją ženklina daug chrestomatinių laisvojo džiazo kūrėjų vardų.
Kilusį iš Detroito J.Shahidą nuo pat karjeros pradžios supo spalvinga muzikinė aplinka. Jis grojo su vietos įžymybėmis Kennu Coxu, Wendellu Harrisonu, Jimmy Wilkinsu, J.C.Heardu bei kitomis. Savamokslio kontrabosininko universitetai buvo jo draugo Kamau Kenyatta grupė ir studijos pas Bobą Collinsą.
8 dešimtmečio viduryje, paskatintas Faruqo Z.Bey muzikantas tapo grupės "Griot Galaxy", grojančios Sun Ra bei "Art Ensemble of Chicago" įkvėptą muziką, nariu. Netrukus J.Shahidas persikėlė į Filadelfiją ir prisijungė prie "Sun Ra Arkestra" branduolio, kurio nepaliko iki pat lyderio mirties.
1979-aisiais likimas jį suvedė su Roscoe Mitchellu, įtraukė į šio "Sound Ensemble" bei "Note Factory" projektus. Pastaruoju metu J.Shahidas yra įvairių D.Murray'aus grupių ir "Freedom Arts Quartet" narys.
Jis įrašinėjo muziką su Sun Ra, R.Mitchellu, Jamesu Carteriu, D.Murray'um, Geri Allenu, Rodu Williamsu, Craigu Tabornu, Hughu Raginu, Abdoulaye Ndiaye ir Blue Dogu. Po Malachi Favoro mirties J.Shahidas kviečiamas "Art Ensemble of Chicago" projektams.
Būgnininkas Malikas Washingtonas yra laisvai samdomas, perspektyvus Niujorko muzikantas. Jis groja būgnais nuo trejų metų,o mokėsi pas Dennisą Davisą, Marką Johnsoną, Kenwoodą Dennardą, Warreną Smithą, Bobą Stewardą.
Pastaruoju metu pats M.Washingtonas yra kviečiamas vesti atviras pamokas įvairiuose džiazo simpoziumuose ir konferencijose.
Būgnininkas grojo su Olu Dara, Marcusu Belgrave'u, Larry Ridley, Akilu Desaanu, "Newyorican Poetry Slam All-Stars", "Soul Squad" ir Franku Lacy, įrašinėjo su "Harlem Art Ensemble".

http://www.vilniusjazz.lt/2008/

Recenzija

G-taškas Spalis 12, 2008 Arūnas Dovydaitis

DAVID MURRAY „BLACK SAINT QUARTET”

<....>Jau pirmame kūrinyje pribloškė FREE jazzo profesionalumu, kada saksafonininkas DAVID MURRAY, pianistas LAFAYETTE GLICHRIST (pradėjęs mokytis skambinti tik 18-os! ) ir jaunas būgnininkas MALIK WASHINGTON grojo, rodosi, kas sau. Kompozicijos rėmus laikė tik kontrabosininkas Wayne Dockery, neužsiimdamas muzikinėmis laisvėmis. Ir tą, ką rodė kiti panašaus stiliaus grandai iš JAV (pvz. pianistas Matthew Shippp prieš pora metų), ta, mums atrodytu, „ką noriu, tą ir groju”, maniera, kvartetas klasiškai suvedė į vientisą „normalų” skambesį ir negalėjo net kilti mintis apie padrikumą. Vėliau asai, nebepraktikavo tokio gryno avangardo, bet pojūtis, jog jie taip profesionaliai viską įvaldę ir scenoje elgiasi kaip šimtus kitų kartų, kad savo genialiomis improvizacijomis orientuojasi į stipriai „pasikausčiusį” klausytoją, neapleido iki pat energingo koncerto pabaigos. Žodžiu, norėjau pasakyt, kad ketveriukės meistrystė ir profesionalumas turėjo ir „šaltumo” atspalvių. Tuo įsitikinau, po koncerto išgirdęs vieno festivalio lankytojo įsitikinusį aiškinimą, jog dar neaišku, kas geriau grojo kontrabosu - ar šio vakaro žvaigždė, turintis unikalią muzikinę biografiją, ar latvis, kurį muzikos mėgėjas matė ankstesniame festivalio koncerte? Klausimas kvailokas, nenuvertinant, žinoma, mano nematyto latvio… Bet ir … suprantamas. Jazzo virtuozas iš Niujorko kaip įsistebeilijo į ant natų stovo esančius popierius, tai per daug ir nesižvalgė kitur koncerto metu. Suprantama, galėjo atrodyti nepatyrusiam žiūrovui, jog groja meistras „iš natų”. Ir tik matęs daugiau ir pabuvojęs daugiau muzikos fanas, aiškiai suvokė, jog ne natos ten. Gal sutartinės kūrinių tempinės nuorodos, o gal paprasčiausias „playlistas”. Ir grojo jis fenomenaliai.

Betgi publikai reikia ir reakcijos, ir nors kokios užuominos, jog show, jog laaabai kaifuojama grojant. Va tai ir norėjau pasakyti, kad nežiūrint neeilinio profesionalumo, jis kartais buvo niujorkiečių atlikime šaltokas. Ypač, kada grojamos neįtikėtinai tempinės improvizacijos. „Žalesni” muzikantai neriasi iš kailio, demonstruodami, kaip yra įsijautę į muzikavimą, kaip norėtų, kad juos palaikytų publika. Čia gi „olimpinė ramybė”, kuri kažkiek varė norinčius daugiau pakaifuoti per koncertą, į nuobodulį…

Todėl žavesniais, mano nuomone, buvo lėti, tęstinėmis natomis paremti gabalai. Tada girdėjai instrumento skleidžiama garso skaidrumą. Čia iš esmės šneku apie lyderį, kuris mane labiausiai sužavėjo kuomet tenor saxą pakeitė baritoniniu klarnetu. Gan retai džiaze naudojamas pučiamasis instrumentas pažėrė Rusų dramos teatro salėje unikalių garsų, kai juo grojo toks virtuozas kaip David Murray. Unikalus buvo pianistas. Lyg specialiai nelindo į akis ir ausis klausytojams, bet grojimo technika neprilygstama bent mūsų platumoms, muzikos jutimas taip pat didžiai originalus. Na, visi jie tokie šiame kvartete…

Negali nesakyti, kad nebuvo show elementų. Ko vertas vien Murray akustinis žingsniavimas prie scenos krašto, demonstruojant instrumento galimybes bei savąją techniką! Kai kurie show elementai gavosi puikiai, nes buvo nesurepetuoti. Įsimintiniausias, kai maestro kreipėsi į publiką ir parodė jai savo sūnų. Nespėjus nustebti, kodėl jaunuolis, madingai išsiskutinėjęs trumpą šukuoseną, yra „visiškai” baltaodis, Davidas greit išaiškino, jog jo žmona yra iš Paryžiaus. Tiesa, nesiėmė aiškinti, kiek dar turi (ar turėjęs) tų žmonų (Murray - 53 metų) bei kiek dar sūnų beturįs. Sakinį suformulavau, nes garsiai koncerto metu reiškė savo susižavėjimą reginiu dar ketvertas to sūnaus draugelių, bendravusių tarpusavyje prancūziškai… Na, mums įdomiau, kad pasakoja nuo scenos žmogus, sugebėjęs per 33 metų karjerą įrašyti net 130 (!) plokštelių.

Kokių bebūčiau pribarstęs čia pastabėlių, David Murray ir jo „Black saint Quartet” koncertas įeis į geriausių Lietuvoje matytų žanro atlikėjų tarpą. Deja, jo neturėjo teisės filmuoti televizija…

http://www.g-taskas.lt/vilnius-jazz-2008-dienorastis/
 

Komentuoti

Jūsų vardas:
Jūsų el. paštas:
Jūsų Web:
Pavadinimas:
Komentaras (čia galite naudoti HTML žymas):
  Kodas patikrinimui. Tik mažosios raidės be tarpų.
Kodas:
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis